onderzoek
De huidige regelgeving stelt strenge eisen over de hoeveelheid licht die op het wegdek moet vallen. Er zijn geen regels over de richting van het licht. Hierdoor is mogelijk om probeam wegverlichting te realiseren, maar nog niet om het lichtniveau te dimmen en van de energiebesparing te profiteren. Aan de normcommissie moet worden aangetoond dat de waarneming het uitgangspunt van de regelgeving moet zijn, in plaats van het lichtniveau. Hierbij moet rekening gehouden worden met:
- De richting van het licht
- De reflectieve eigenschappen van het asfalt en de wegmarkering
- De adaptatie van het oog
Om de waarneming meetbaar te maken is onderzoek nodig. Verschillende onderzoeksinstellingen en fabrikanten zijn betrokken bij dit onderzoek. Zij stellen hun kennis en producten beschikbaar, om probeam wegverlichting te optimaliseren en de werking aan te tonen.
Het huidige onderzoek bestaat uit een theoretisch en een praktisch deel. De KU Leuven doet simulaties met gebruikersgroepen in een veilige indoor omgeving en metingen op testlocaties om de modellen te controleren. Rijkswaterstaat zorgt voor de testlocaties en fabrikanten leveren de armaturen en de wegmarkeringen. De kennis die het onderzoek oplevert wordt gepubliceerd, wat weer betere producten en goede onderzoeksfaciliteiten oplevert.
Neem ook eens een kijkje op de website van Rik Spieringhs voor meer informatie.
studies
Development of a new Road Lighting Concept
R.M. Spieringhs (2020)