werking

Probeam is de Engelse wetenschappelijke term voor meestraalverlichting. Hiermee wordt bedoeld dat de wegverlichting met de rijrichting van de bestuurder meestraalt. Je kunt het zien als een aanvulling op  de koplampen. Probeam wegverlichting zorgt ervoor dat het contrast tussen de wegmarkering en de weg hoger wordt, waardoor het gehele lichtniveau omlaag kan. Bovendien heeft de bestuurder minder last van verblinding, doordat het licht van de armatuur niet direct in de ogen straalt. Deze factoren maken dat de waarneming van de bestuurder verbetert. Dat maakt rijden veiliger.

meer contrast

Contrast is het verschil in lichtsterke van het gereflecteerde licht wat het oog bereikt. Contrasten zijn te vergroten door de reflectie van het onderwerp te vergroten of dat van de omgeving te verlagen. Zo zie je in een donkere omgeving meer sterren aan de hemel dan in een omgeving met veel lichtvervuiling. Op dezelfde manier zie je de wegmarkering beter als het asfalt donkerder is. In de avond en nacht zijn goede contrasten veel belangrijker dan overdag. Overdag is een contrast van 1:3 voldoende, terwijl ’s nachts een contrast van 1:10 nodig is.

Probeam wegverlichting schijnt onder een flauwe hoek op het asfalt. Hierdoor straalt het licht door in dezelfde richting. Als je naast de lichtbron staat bereikt de reflectie het oog niet, waardoor het asfalt donkerder lijkt. Een nadeel is dat de wegmarkering hierdoor ook minder opvalt. Dit wordt opgelost door op de wegmarkering reflecterende glaspareltjes aan te brengen. Hierdoor reflecteert het licht juist wél in de richting van de lichtbron en het oog. Dit heet retroreflectie. Het resultaat: een hoog contrast tussen het asfalt en de wegmarkering. Een bijkomend voordeel is dat ook weggebruikers en wegwerkers met fluorescerende of reflecterende kleding beter zichtbaar zijn.

counterbeam
Image
probeam
Image
probeam + retroreflectie
Image



geen verblinding

Doordat het licht in de rijrichting schijnt, schijnen de armaturen niet rechtstreeks in de ogen van de bestuurder. Hierdoor is er geen sprake meer van verblinding. Ook is er minder strooilicht op de voorruit en spiegelt een nat wegdek minder. Daarnaast overlappen de lichtbundels van de armaturen elkaar. Hierdoor is niet alleen het asfalt gelijkmatig verlicht, maar ervaart ook de bestuurder een gelijkmatig lichtniveau. De ogen van de bestuurder hoeven zo minder te adapteren, waardoor rijden in het donker minder vermoeiend is. Daarnaast kan de bestuurder verder op de weg kijken, waardoor hij beter kan anticiperen. Al het bovenstaande draagt bij aan de veiligheid.

SOX en SON (1932 - 2010)
  • Verblinding door armaturen
  • Slecht gericht licht
  • Veel lichtvervuiling
led symetrisch (2010 - heden)
  • Verblinding door armaturen
  • Geen gelijkmatig lichtniveau
probeam (vernieuwend)
  • Geen verblinding
  • Gelijkmatig lichtniveau
  • Zicht tot wel 300 meter
  • Retroreflectie zichtbaar